Przepisy dotyczące UAP w Ustawie NDAA, H.R. 2670 na Rok 2024

Kongres przekazał Prezydentowi Bidenowi ustawę National Defense Authorization Act (NDAA, H.R. 2670), którą podpisze w ciągu kilku tygodni. W skład ustawy wchodzą cztery zapisy dotyczące UAP. Trzy z nich zawierają istotne postanowienia, natomiast jeden zapis jedynie koryguje coroczne sprawozdanie AARO dotyczące UAP. Pierwotna wersja NDAA przyjęta przez Senat 27 lipca 2023 zawierała znacznie szerszy zapis dotyczący UAP, ale wiele z nich zostało usuniętych lub złagodzonych przez Izby Reprezentantów i Senatu, ostateczny projekt ustawy pojawił się 6 grudnia.

W oświadczeniu wyjaśniającym ustawodawcy stwierdzili, że nowa ustawa, która niedługo wejdzie w życie, będzie wymagała, aby kluczowi członkowie Kongresu otrzymywali informacje dotyczące wszelkich programów finansowanych przez rząd federalny „związanych z inżynierią wsteczną, replikacją technologii lub osiągnięć związanych z UAP„.

22 grudnia 2023 r. Prezydent Joe Biden podpisał Ustawę NDAA, H.R. 2670 no na rok fiskalny 2024. Prezydent wskazał na sekcję 1687 jako jeden z kilku przepisów, które wymagają przekazania „bardzo poufnych, sklasyfikowanych informacji” Kongresowi. Podkreślił, że Administracja będzie przestrzegać tych przepisów w sposób chroniący bezpieczeństwo narodowe, choć nie sprecyzował, w jaki sposób.

Aktualizacja 23/12/2023 r. Link

D. Dean Johnson przygotował dokument PDF, który zawiera wyłącznie strony związane z UAP (21 stron z 1039) w ostatecznej wersji ustawy NDAA na rok fiskalny 2024. Plik PDF zawiera także dokumentacje Joint Explanatory Statement (JES), która nie jest aktem prawnym, ale ma istotne znaczenie. Agencje wykonawcze traktują „język dokumentu” jako wyrażenie intencji Kongresu i zazwyczaj dostosowują się do dyrektyw zawartych w takich dokumentach, w większym lub mniejszym stopniu. W dokumencie PDF treść ustawy (to, co podpisze prezydent) jest napisane kursywą, a treść JES – zwykłą czcionką.

UAP w ustawie na rok 2024

Zapisy ustawowe dotyczące UAP:

  • Sekcja 1687 (strony 489-490): OGRANICZENIE FUNDUSZY NA NIEKTÓRE NIEZGŁOSZONE PROGRAMY: Ta sekcja odmawia finansowania programów specjalnego dostępu Departamentu Obrony „dotyczących” UAP „, chyba że Sekretarz Obrony dostarczy szczegółów dotyczących działalności odpowiednim komitetom kongresowym i kierownictwu kongresowemu…”.
  • Sekcja 1841-1843 (strony 568-575): NIEZIDENTYFIKOWANE ZJAWISKA ANOMALNE – ARCHIWUM: Ta sekcja zawiera pozostałości znacznie bardziej rozbudowanej poprawki o odtajnieniu UAP (Poprawka Schumera). Ostateczny zapis ustawy nakłada obowiązek na utworzenie zbioru dokumentów z całego rządu (zarówno sklasyfikowanych, jak i niesklasyfikowanych) „dotyczących UAP, technologii nieznanego pochodzenia i inteligencji nie-ludzkiej” (Żaden z tych terminów nie jest zdefiniowany ani w projekcie ustawy, ani w JES; archiwista prawdopodobnie będzie musiał opracować definicje robocze i to w krótkim czasie). Zgodnie z ustawą, pewne dokumenty zostaną udostępnione, ale inne mogą pozostać klasyfikowane zgodnie z decyzją poszczególnych agencji. Zbiór dokumentów ma być ujawniony 25 lat po ich utworzeniu, chyba że Prezydent uzna, że konieczne jest dalsze utrzymanie ich w tajemnicy ze względu na potencjalne szkody dla bezpieczeństwa narodowego, operacji wywiadowczych, egzekwowania prawa lub stosunków zagranicznych.
  • Sekcja 7341 (strona 943): ZMIANA WYMAGAŃ DOTYCZĄCYCH RAPORTOWANIA PRZEZ BIURO AARO: Ta sekcja przewiduje, że w przyszłości coroczne raporty podsumowujące UAP (nieklasyfikowane/klasyfikowane), które są już wymagane na mocy wcześniej uchwalonej ustawy, będą publikowane/przesyłane do Kongresu przez Biuro Rozwiązywania Anomalii we Wszystkich Domenach (AARO) i jego dyrektora, a nie przez Sekretarza Obrony i Dyrektora Wywiadu Narodowego.
  • Sekcja 7343 (strony 944-945): OGRANICZENIA FINANSOWANIA ZWIĄZANE Z UAP: Ta sekcja uniemożliwia finansowanie programów o ograniczonym dostępie dla Wspólnoty Wywiadu „związanymi z UAP, chyba że Dyrektor Wywiadu Narodowego dostarczy szczegółów dotyczących danej działalności odpowiednim komitetom kongresowym i kierownictwu kongresowemu…” To sformułowanie w dużej mierze przypomina sekcję 1687, ale dotyczy programów utworzonych na podstawie innych uprawnień z różnymi źródłami finansowania.
  • Sekcja 7003 (strona 901): OŚWIADCZENIE WYJAŚNIAJĄCE DOTYCZĄCE USTAWY O AUTORYZACJI SŁUŻB WYWIADOWCZYCH: Ta sekcja dotyczy Oświadczenia Wyjaśniającego do Ustawy o Autoryzacji Służb Wywiadowczych. W skrócie, mówi ona, że przewodniczący Komitetów Wywiadowczych wkrótce wydadzą wspólne oświadczenie, które będzie miało taką samą moc nakazu co Oświadczenie Wyjaśniające dotyczące reszty ustawy. Chodzi o to, że to wspólne oświadczenie będzie miało wpływ na realizację Ustawy o Autoryzacji Wywiadu (część H.R. 2670 jako Dział G). [Oświadczenie znajduje się niżej]

Zapisy dotyczące UAP w ramach Joint Explanatory Statement (JES)

  • JES Strona 1205: Komitet konferencyjny zaznacza, że odrzucił propozycję zgłoszoną przez Izbę Reprezentantów (poprawka Burchetta), która nakładałaby na Departament Obrony obowiązek ujawniania poufnych dokumentów dotyczących „publicznie znanych obserwacji UAP” – chyba że agencja uznałaby, że istnieje poważne zagrożenie dla narodowej bezpieczeństwa.
  • JES strony 1311-1312: Te strony zawierają wyjaśnienia dotyczące sekcji 1687 ustawy budżetowej Departamentu Obrony. Komitet konferencyjny usunął wymóg, aby programy specjalnego dostępu związane z UAP dostarczały określone informacje i materiały dotyczące UAP do biura All-Domain Anomaly Resolution Office (AARO). JES zauważa, że sekcja 1687 „mogłaby obejmować” różne rodzaje działań, takie jak „analizę takich statków powietrznych lub ich elementów…” oraz „działania związane z inżynierią wsteczną, replikacją technologii lub osiągnięć związanych z UAP„.
  • JES strona 1330: Dotyczy to sekcji 1841-1843 ustawy UAP Disclosure Act (poprawki Schumera), w skrócie opisuje zmiany wprowadzone przez komitet konferencyjny w Senackiej wersji ustawy, takie jak usunięcie przepisów, „które ustanowiłyby niezależną komisje ds. przeglądu dokumentów UAP i kontrolowanego procesu ujawniania oraz prawo do wywłaszczenia pozyskanych technologii”. W tym miejscu znajduje się również paragraf wyrażający obawy dotyczące „braku wystarczającego wzajemnego wymiany/dostępu między personelem Departamentu Obrony, a Wywiadem, co prowadzi do operacyjnych nieefektywności i niepotrzebnego ryzyka ujawnienia poufnych informacji”. Wymaga regularnych odpraw przedstawicieli przed komisjami ds. sił zbrojnych i wywiadu Kongresu.

Oświadczenie Wyjaśniające – Przewodniczących komisji ds. wywiadu Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych i Senatu USA w sprawie ustawy o autoryzacji wywiadu (włączonej do HR 2670 – dział G]

Oświadczenie UAP

Przewodniczący dwóch komitetów ds. wywiadu wyjaśniają, że Sekcja 7343 wprowadza ograniczenia finansowe dotyczące UAP z powodu niewystarczającej przejrzystości w tej dziedzinie. Dodatkowo wyjaśniają, że Sekcja 7343 ogranicza finansowanie „niezależnych badań i rozwoju” w celu zapewnienia zakazu pewnych pośrednich wydatków. Sekcja ta ma też na celu uniknięcie izolacji pozyskanych technologii i zwiększenie świadomości dotyczącej historycznych technologii egzotycznych, dostarczonych wcześniej przez rząd w celu badań i rozwoju – o ile istnieją.

To oświadczenie, które zostało przygotowane przez przewodniczących komitetów ds. wywiadu, mimo że wydaje się intrygujące, jest mniej „konkretne” niż język użyty w Wspólnej Deklaracji Wyjaśniającej (JES) Komitetu Konferencyjnego Izby i Senatu dotyczącej H.R. 2670, sekcji 1687. Zapis ten nakłada niemal identyczne ograniczenia finansowe dla projektów specjalnego dostępu, które podlegają Departamentowi Obrony. W JES czytamy, że ograniczenia z Sekcji 1687 „mogą obejmować” listę określonych działań, takich jak „analiza statków powietrznych lub ich elementów…” oraz „działania związane z inżynierią wsteczną, replikacją technologii lub osiągnięć związanych z UAP„.


Podsumowując
Biały Dom poparł przyjęcie ustawy H.R. 2670, ale nie wyraził opinii na temat zapisów dotyczących UAP. Ustawa NDAA, H.R. 2670 to ustawa polityczna i nie finansuje bezpośrednio programów. Finansowanie będzie zależało od odrębnej ustawy budżetowej na obronę na rok 2024, która jeszcze nie została uchwalona. Poprawka Burchetta, związana z UAP została także ostatecznie odrzucona.

Przyjęte przepisy wydają się być korzystne w kontekście zjawisk UAP. Niemniej jednak ustawa nie spełnia oczekiwań przedstawicieli ustawodawczych, zwłaszcza w kontekście braku utworzenia „Komisji ds. Przeglądu Dokumentów UAP”, która miała rozpatrywać, czy dany dokument UAP kwalifikuje się do ujawnienia.

źródła:
https://www.congress.gov/bill/118th-congress/house-bill/2670
https://douglasjohnson.ghost.io/quick-guide-to-uap-related-provisions-in-the-final-fy-2024-national-defense-authorization-act/

Udostępnij:

You may also like...

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze